Spårhund...

Ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen. Är utan kamera för tillfället så tyvärr inga bilder idag. Men jag försöka lösa detta snarast!

Idag har Nixo och jag haft en heldag utomhus. Vi började med att åka iväg till skogen och träffa Kerstin och hennes hundar Danza och Diki. Vi skulle testa att lägga spår till Nixo idag. Han har aldrig gjort det innan.
Så jag började med att lägga spåret och sen gick vi iväg en bit och tränade lydnad en stund.
Jag har sedan tre dagar tillbaka tränat Diki som är en 10 månaders groenendaeltik. Roligare hund att träna får man leta efter :) Hon gör verkligen superframsteg varje dag, och det är dessutom jättebra träning för Nixo att få sitta och vänta på sin tur. Så jag kör korta pass och alternerar hundarna. Kerstin är överdomare och kommer med goda råd :) Väldigt nyttigt att ha någon som sitter vid sidan om och kan kommentera det man gör, ibland är det ju inte så lätt att se felen man själv gör.

Efter ca en halvtimme satte vi in Diki i bilen och Nixo fick gå spåret. Han var lite fundersam i början men även om han gick ganska högt med huvudet så hittade han köttbullarna i slutet. Ca 80 meter långt var spåret så jag är jättenöjd med honom. Detta ska vi helt klart jobba vidare på!!

Sen åkte vi vidare till en rastgård och släppte alla tre hundarna. Perfekt avrundning efter allt arbete uppe i hjärnkontoret.
Efter detta åkte jag och Nixo in till stan och gick en sväng, bra att träna då han inte har varit i stan så många gånger. Han var väldigt duktig och gick fint vid min sida.
Vi avslutade promenaden med att gå ner i Tivoliparken och möte upp Linda. Sen blev det vila för Nixo och fika för människorna.

Så nu har jag en trött och nöjd hund här hemma, känns väldigt bra!!

Utöver vad som har hänt idag så rullar vardagen på. Det går bra på lydnadskursen, han gör framsteg varje gång. Vi jobbar just nu med momenten fjärrdirigering och apport. Det är lite att bita i, men det är kul!

Nu måste jag gå och ge min hjälte lite middag.

Glad Påsk till er alla från oss!!


Kommentarer
Postat av: Camilla och Tessie

Nu har jag fått ordning på datorn så att jag kan gå in och kolla på er sida!!! Härligt att läsa en massa både trevligt och kul. Man får sig många härliga skratt så jag har rekommenderat sidan till fler!!

Hoppas nu att ni har en jätte trevlig påsk! Sköt om er så syns vi säkert snart!!

Kram Camilla och Tessie (som har lärt sig framförställande till nästa utställning...)

2009-04-11 @ 21:14:40
URL: http://www.mamiroufs.se
Postat av: Elisabeth

Kul att höra att Nixo gör framsteg. Lydnadskursen låter rolig, vi ska själva eventuellt gå med Atlas till hösten.

Atlas hälsar voff

2009-04-13 @ 12:21:46
URL: http://samojedatlas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0