Slalomträning

Nu har träningen kommit igång igen. Efter att ha ökat lite varje dag så ser det ut som att tassen håller för träning igen.
Det känns väldigt skönt, var orolig ett tag men nu känns det väldigt mycket bättre.
I förran veckan började vi med slalomträningen inför agilitystarten om ett par veckor.
Igår anmälde jag Nixo till en nybörjarkurs i agility hos Hässleholms Hundungdom. Vi vet inte om vi har kommit med än, men vi satsar på att vi blir intagna. Inträdesprovet är i slutet av augusti och det hoppas vi att vi klarar.

Jag har funderat både länge och väl på hur jag ska lära in slalomen för att han lätt ska förstå och tycka det är roligt. Det finns en metod som går ut på att man i stora drag låter hunden själv komma på vad som är rätt sätt. Detta genom att belöna när han gör rätt och skicka om på nytt när han gör fel.
Nixo gick upp i stress ganska omgående och förstod inte alls vad jag sysslade med. Efter tre omskick blev han sur och talade om för matte att nu räckte det minsann. Så efter tre träningar la jag ner den metoden. Jag såg att det ledde till mer frustration än klarhet för honom.

Så jag började med den gamla beprövade metoden "tunneln". Dvs man sätter slalompinnarna (4 st) sick-sack så det blir en tunnel i mitten. Efter han flyttar man sedan ihop dem så de i slutet är på en raksträcka.
Den här träningen har jag nu kört fyra gånger och han förstår precis vad han ska göra. Ikväll kändes det verkligen som att poletten ramlade ner och från att ha haft en tunnel på ca 10 cm står nu pinnarna med 5 cm sick sack och han satte det varje gång.

Jag har fått för mig att får han in känslan för hur slalomen ska kännas så är det lättare att förstå den. Och det gör han snabbt på det här viset. Han får böja kroppen mer och mer och det slutar inte i frustration.

Så imorgon börjar jag med att skicka honom från olika vinklar och jag börjar själv stå på olika ställen. Han ska ju oberoende på var jag står och varifrån han kommer gå in rätt och jobba självständigt. Jag kommer inte flytta ihop pinnarna mer den här veckan. Självständigheten och de olika vinklarna är viktigare.

Igår var vi ute med Nina, Tilda och Finga och gick en väldigt bra runda i skogen. Det var många backar och vattendrag. Vi körde några skick upp och ner för backen och Nixo fick även gå lös litegrann vilket han skötte med bravur :) Tur att Nina har så väluppfostrade hundar eftersom jag till stor del använder mig av dem när det kommer till inkallning. Det visar Nixo vad ett korrekt beteende är och han tar snabbt efter.

Idag var det även dags för borstning igen...han fäller i mitt tyckte lite väl mycket. Med två veckor kvar till utställningen hoppas vi att det mesta av pälsen sitter kvar då..

Här kommer lite bilder från dagens träning.

I själva inskicket står jag still och då går han jättebra!

Lite stöd från matte så fortsätter han jobba framåt..

Sista pinnen avklarad och han har hört att klickern meddelat att godis är på väg.

Den här bilden tar jag endast med för han ser ut som att han håller på att trassla in sig :)

Här ser det ut att gå fort, iaf på pälsen ;)

Sen får man ju busa till det ibland, och Nixo är med på noterna..

Den här övningen kan säkert göra mycket nytta. Jag kör det mestadels för att han ska lära sig att hålla koncentrationen på var han sätter fötterna. Han har blivit riktigt säker efter ett par träningar och nu ska det travas igenom, gå är för nybörjare verkar han tycka ;)


Full koll :)

Vi har även kört en del hoppträning.
Kör mycket stanna kvar i starten, men även en del hoppteknikträning. Med bommar och studshopp. Även om favoriten är framåtsändande, då blir det ju mer fart och matte springer inte med.

Det var allt för den här gången, men vi återkommer med hur det går snart igen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0