Vad gör man?

Vad gör man egentligen om man är en stor grupp med människor och hundar som fungerar helt perfekt ihop och det sen kommer en som ställer till problem.
Problem är nog fel ord. Snarare tycker jag att hunden i det här fallet provocerar och ägaren inte tar tag i det. Ägaren själv tycker ju inte detta är något att prata om, men jag tycker det.

Jag har en hanhund. Han är trevlig, social och öppen. Han är även 1 år och har insett just det, att han är en hanhund.
När min hanhund försöker sig på att dominera andra hanar så tillrättarvisar jag honom. Självklart ska de få läsa av varandra för att hitta sin plats i gruppen. Men jag som är hundens flockledare kommer tala om när jag tycker att en i flocken går för långt.

Mitt största bekymmer är att jag är orolig för att jag kan få en dominant hane. En dominant hane kan utmana andra hanar, detta kan leda till bråk. Jag vill ha en undergiven och socialt trevlig hund. Han ska kunna leka med båda hanar och tikar i olika åldrar.

MEN, och nu kommer mitt men. Vad gör jag när det kommer in en dominant hane i den här gruppen. Den dominanta hanen utmanar alla hanar som han ser. De reagerar alla olika eftersom de är i olika åldrar. Med den hanen som var betydligt äldre blev det slagsmål. Hanen som är yngre slängde sig på rygg men det brydde sig inte den dominanta hanen om utan fortsatte terra honom.
Jag är INTE intresserad av att Nixo ska vara med i ett slagsmål, starta ett slagsmål eller lära sig att man kan slåss för att vinna status (kan tillägga att Nixo fick sig ett hugg med, tur nog tog det bara i pälsen)

Hunden som är dominant är inte året fyllda än. Dvs Nixo är ett par månader äldre. Ägaren till den dominanta hunden vill ha en dominant hund....varför kunde jag inte klura ut.

Idag kommer jag ta tag i problemet, jag kommer helt enkelt att säga att det här fungerar inte.
Sen den dominanta hanen har kommit in i gruppen har det blivit väldigt oroligt. Jag säger bara så här:
Du är flockledare för din hund, du är ansvarig för vad din hund gör och det är du som sätter regler och gränser för din hund. Gör man inte detta.....då är frågan om man ska ha hund.

Skriv gärna i kommentarer vad ni tycker om dominanta hanar/tikar och vad man gör i en sån här situation. Vad säger man till ägaren, kan man få dem att komma på bättre tankar, eller är det jag som är ute och cyklar?


Det enda jag vill är att Nixo ska kunna få gå ut till sina vänner och leka av sig. Han ÄLSKAR dessa träffar. Men vad gör jag om jag inte kan få den andra ägaren att förstå. Jag kan inte riskera att min hund skadas.

Nu är det dags att gå ut.

Kommentarer
Postat av: Elisabeth Nilsson

Jag håller med dig fullständigt!!! Jag är INTE heller intresserad av att Atlas ska vara med i ett slagsmål, starta ett slagsmål eller lära sig att man kan slåss för att vinna status. Så jag håller med dig fullt ut att den som är flockledare för sin hund,är ansvarig för vad hunden gör och det är flockledare ska sätta regler och gränser för sin hund. Gör man inte detta.....då är frågan om man ska ha hund.

2009-03-27 @ 21:24:33
URL: http://samojedatlas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0