Lydnadskurs träff 1

Det är höjdpunkterna i veckan som har gått.
I torsdags (snart en veckan sen jag vet :)) så var Nixo och jag för första gången på brukshundklubben.
Vi var två grupper som var sammanslagna så det var ganska mycket hundar. Men vi hade två instruktörer.
Det är mest för att hundarna ska kunna träna bland flera olika hundar och inte bara sin egen lilla grupp. Vilket jag tycker låter väldigt vettigt.
Vi hade lite genomgång inne först. Sen gick vi ut och blev uppdelade i två grupper.
Båda grupperna var nog ganska blandade. En del hade gått valpkurs innan, en del tränat själva och en del inte tränat alls.
Jag kan bara säga att Nixo var en stjärna!!
Vi skulle gå i en cirkel runt instruktören alla samtidigt. De första två minutrarna var han lite okoncentrerad, vilket man kan förstå då han aldrig har sett så många hundar samtidigt innan. Men sen hittade han kontakten med matte och den kontakten upphörde aldrig.
Efter ett par minuter bad min instruktör mig att gå till sidan och köra lite höger och vänster svängar istället. Hon var impad över hur fint han gick. Hon var tom tvungen att fråga hur gammal han egentligen var. 6 månader kändes ganska roligt att svara :)
Höger och vänster gick bra, det är bara matte som ska hålla reda på benen. Är ju lite skillnad att gå med stor hund mot när jag gick med Sally.

Sen skulle vi träna inkallning. Instruktören som förresten heter Karin tog Nixos koppel och gick iväg. Sen skulle jag ropa in honom. Jag ropade och ropade men han gick fot och tittade henne i ögonen istället. När han inte fick någon respons började han att sniffa, men att springa till matte var inte aktuellt.

Så jag frågade om jag fick köra en "riktig" inkallning med honom istället. Och den gick ju som på räls. Lämnade honom knappt 10 meter och han satt fint kvar tills jag ropade.

Kan ju tilläggas att matte var stolt som en tupp när vi åkte hemåt!

Helgen innebar Ullared, vilket alltid är skojigt. Hinken, Nixo och Andreas var hemma. Är inte jätteförtjusta i Ullared.
Men jag, Christina och två vänninor till henne åkte dit.
Skoj skoj och massa handlat!!

Nu är det matdags!
Hej hej!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0