Äntligen fredag!

Idag är den näst bästa dagen på hela veckan. Självklart är lördagen den bästa dagen.
Två hela dagar och göra vad man vill, kan det bli bättre än helg?

Jag och Nixo har precis varit ute och gått en runda i jättefint väder. Var ute på fälten och Nixo röjde rundor.
Man blir så glad av att se honom. Han är så duktig när han ligger på jobbet hela dagarna och bara vilar och väntar på att vi ska gå hem. Sen när vi kommer hem är det full fart och man ser glädjen i kaninhoppen och kullerbyttorna han slår.

Igår var det genomgång av lydnadskursen och föreläsning i hundens beteende.
Tyvärr hade jag och föreläsaren inte riktigt samma inställning till hur man uppfostrar en hund.
Han har helt rätt i det stora hela, hunden är en fullblods egoist. Den gör bara saker som gynnar den själv. Tricket är att lura hunden till att tro att det jag lär den bara gynnar hunden själv.
Dock tyckte jag inte om hans metoder för att ta bort oönskat beteende. Jag håller inte heller med de som säger att man ska ignorera dåligt beteende och bara berömma när hunden gör något rätt.
Självklart ska hunden tillrättavisas när den gör fel. Jag tog bland annat upp att Nixo tuggar på händer och armar i sina "lekar" eller för att få mig att fortsätta klappa honom när jag slutar. Föreläsarens förslag att få bort beteendet var att ge hunden en rejäl smäll och slänga in den i väggen så han lärde sig att det inte var tillåtet.
10 minuter tidigare hade han under sin föreläsning sagt att om vi människor hade betett oss som tikarna gör mot sina valpar hade vi blivit utslängda från brukshundklubben.

Jag tänker absolut säga till Nixo på skarpen när han gör fel och det har jag gjort hela tiden, men jag tänker minsann inte ge honom en rejäl smäll och slänga honom i väggen. För guds skull, hunden är 6 månader. Klart han har vissa valpbeteenden som förhoppningsvis med tillrättavisning kommer att försvinna.

Föreläsaren var också emot klickerträning "hur kan hunden veta om det är matte som klickar eller någon annan om man är flera stycken som tränar med klicker". Jag kan faktiskt inte svara på det, men jag har tränat tillsammans med flera stycken hundar och alla ägarna har haft klicker och det har aldrig varit något missförstånd från våra hundar.
Oftast är det inte någon som har samma klickljud som en själv heller för den delen.

Som sagt, det fanns mycket jag höll med om och han hade många bra synpunkter och berättade bra om hundens instinkter. Sen när det kommer till hur man tränar ska jag göra precis som han sa. Jag lägger det han sa i min ryggsäck och sen tar jag fram de delar jag tycker var vettiga. Resten slänger jag bort.

Imorgon är det utställning. Kitty och Mixtra. Ska blir spännande att ställa Mixtra för första gången :)
Jag var och tränade med henne igår och det gick superbra.
Tyvärr är ju utställningen bara inofficiell, jag som ville ha mitt andra cert med Kitty :P
Får ta det en annan gång.

Nu ska jag ta och njuta av fredagskvällen!
Ha en trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0