Nixo skadad :(

Nixo har sedan i måndags haltat på höger fram. Igår ringde jag veterinären och fick en tid tills idag på förmiddagen. När vi kom in så klämde han först på armbågen, han reagerade lite, men veterinären trodde inte att skadan var där. Han gick därför vidare ner till tassen. Han tryckte på alla tår och i början reagerade inte Nixo alls. Men så när han kom till den yttersta tån så vände sig Nixo mot veterinären och la munnen mot hans hand. Oj då, sa han, här gjorde det nog ont. Jag bad om ursäkt för att jag inte hade hållt i hans huvud men han sa bara, han är ju hur snäll som helst och markerade ju bara var det gjorde ont och bad mig sluta. Bättre än så kan inte en hund reagera.
Tänk att båda hundarna jag har haft är så himla snälla hos veterinären. Det underlättar verkligen en massa.

Veterinären beslutade att armbågen och tassen skulle röntgas. Jag frågade om de var ok att de röntgade höfterna också. Bara för att jag skulle få veta att det är ok att träna honom. Den officiella HD röntgen som ska skickas till SKK ska göras i sommar. Det var inga problem så vi blev inflyttade till röntgen och Nixo sövdes.

När allt hade röntgats så kallade veterinären på mig. Höfterna såg jättefina ut tyckte han, arbågen så också jättefin ut. Men däremot var det en fraktur på sesambenet som sitter i ena tån. Den var delad i tre delar.
Så nu är det vila i en månad som gäller. Men veterinären ville återkomma till oss när han hade diskuterat vårt ärende med en ortoped. I vissa fall var det tydligen så att man bara gav kortison där frakturen är och sen låter det självläka. I andra fall opererade de bort den benbiten. Han ville höra med en expert på området eftersom det är meningen att Nixo ska leva ett aktivt liv med många aktiviteter.

Hur skadan har uppkommit är omöjligt att säga. Det är en ganska vanlig skada enligt veterinären. För mig kom den stora lättnaden när han vaknade upp igen. Jag fick nog magsår under tiden han var sövd, påminde för mycket om Sally och hennes öde.

Nu går han här hemma och ser lite groggy ut, men han har ätit lite mat och fått sin första medicin. Han ska äta Rimadyl i en vecka.

Och nu ska jag gå och klema bort honom lite, för det är väl ok en dag som denna ;)

Nixo och Lacey, innan han blev skadad..

Nixo 14 månader

Tack och hej för idag...

Kommentarer
Postat av: Emlan

Vi håller verkligen TUMMARNA på att det självläker... en stooor kramis till er

2009-06-05 @ 19:26:07
Postat av: Sofia Christensen

Jag lider ed dig men jag har haft 2 hundar vid 2 olika tillfällen som har haft samma skada o det har självläkt utan vidare komplikationer. Jag håller tummarna för att det går samma för dig.

2009-06-06 @ 05:00:11
URL: http://www.svartisens.blogspot.com
Postat av: Christina

Det är väl skönt att få höra att det är flera som varit ute för samma skada, och att det läkt av sig själv. Ska bli intressant att höra vad ortopeden säger. Ang. träning och din frustration, jag vet bl.a. en Nixo-mamma som hade blivit jätteglad om du tog dig an henne för lite drillning.

Det där med att jag kan låna dina bloggbilder på Lacey, var det en pik om uppdateringar av min hemsida eller?

2009-06-06 @ 06:59:01
URL: http://www.swedsams.se
Postat av: Elisabeth

Atlas hälsar sin bror att krya på sig och att det läker utan några komplikationer.

2009-06-06 @ 18:53:36
URL: http://samojedatlas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0