Viltolycka

Igår råkade Nixo och jag ut för en viltolycka.
Vi hade varit på middag hos Nina (som för övrigt var väldigt trevlig) och körde vid 22 tiden hemåt.
Helt plötsligt dök det upp ett rådjur från höger. Jag hann bara precis se den innan den träffade bilen.
Första smällen kom vid framskärmen och andra smällen kom vid bakdörren. Det gick så fort så jag knappt hann reagera.
Vi stannade och ringde polisen, såklart höll mina batterier på mobilen på att ta slut. Och kön för att komma fram till polisen var alldeles för lång enligt mig. Fick vänta i flera minuter innan någon svarade.
Jag meddelade att ett rådjur var påkört och att det fortfarande levde.
Stackaren låg med brutna framben vid sidan av vägen.

Polisen meddelade att de skulle ringa jägare och komma ut och att jag skulle markera ut platsen och att jag sedan kunde köra därifrån.
Jag gick ut och markerade med några plastpåsar som jag hade i bilen. Jag har fått varningsband men såklart hittar jag ju inte de när det väl gäller.

Jägaren ringde ett par minuter senare och jag fick beskriva platsen där djuret låg. De skulle skicka ut någon omedelbart.
Själv tyckte jag mest synd om rådjuret, men var även arg för att bilen nu var tillbucklad och allt jobb runt det. Tänk om....den meningen snurrade i mitt huvud många gånger.

Hinken däremot förklarade för mig när jag kom hem att jag ändå skulle vara glad, det där kunde ha slutat mycket värre. Tänk om...djuret hade kommit upp tidigare och jag hade panikbromsat och väjt antingen mot vajerräcket eller mot diket på andra sidan. DÅ hade det kunnat gå riktigt illa.
Nu klarade sig både jag och Nixo utan skador så det får vi vara glada över.

Framskärmen tillbucklad och repig.

Bucklig bakdörr...

Så nu är det bara att ringa försäkringsbolaget och hoppas att detta kan lagas så fort som möjligt.

Ha en bra dag och kör försiktigt!


Kommentarer
Postat av: Elisabeth o Roger Atlas

Skönt att ni båda klarade er bra. Vet hur det känns. Har själv kört på ett rådjur. Dök också upp helt ut i det blå. Här finns många rådjur som springer över och även älgar. Men 22-tiden? så sent? De brukar komma fram vid grynning eller skymning.. men vänta.. jaaa det blir ju skymning nu fram emot sommaren. Nej... man ska verkligen köra försiktigt om det finns rådjur i farten. Men ännu en gång.. skönt att ni båda klarade er /Elisabeth o Atlas

2009-06-07 @ 17:12:25
URL: http://samojedatlas.blogg.se/
Postat av: Elisabeth o Roger Atlas

Skönt att ni båda klarade er bra. Vet hur det känns. Har själv kört på ett rådjur. Dök också upp helt ut i det blå. Här finns många rådjur som springer över och även älgar. Men 22-tiden? så sent? De brukar komma fram vid grynning eller skymning.. men vänta.. jaaa det blir ju skymning nu fram emot sommaren. Nej... man ska verkligen köra försiktigt om det finns rådjur i farten. Men ännu en gång.. skönt att ni båda klarade er /Elisabeth o Atlas

2009-06-07 @ 17:14:05
URL: http://samojedatlas.blogg.se/
Postat av: Christina

Vi är också glada över att det är plåtskador och inte du eller Nixo som blev skadade. Illa nog med hans brutna tåben.......

Lacey hälsar och tackar för en trevlig eftermiddag och ber om ursäkt för sitt uppförande (det är inte så lätt att vara liten alltid).

2009-06-07 @ 19:00:57
URL: http://www.swedsams.se
Postat av: Camilla och Tessie

Har lämnat meddelande till dig i din gästbok.

Hoppas att bilen snart mår bättre i lacken och plåten!!

Kram Camilla

2009-06-10 @ 14:49:47
URL: http://www.mamiroufs.se
Postat av: Christina

Tack för hjälpen igår på Philips student. Allt som ska ordnas tar alltid en himla tid, allt från dukning, salladsskärning m.m.

Hoppas allt är bra idag och att Nixo fick en trevlig myskväll hemma med husse.

Idag har småbäbisarnas farmor och fars uppfödare varit på besök och pussat på de små. Bäbisarna fick dagen till ära vara i festtältet vilket var jättespännande. Särskilt när de kom på att man kunde krypa under tältduken och kolla världen utanför!

Lacey ser framemot morgondagens ringträning, hon hälsar att hon förlitar sig på att Nixo kan berätta hur det går till......

2009-06-13 @ 16:36:54
URL: http://www.swedsams.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0