Utställning på Ivö

Dagarna har rullat på i väldig fart. Förra helgen jobbade jag på Nordskånska Kennelklubbens stora utställning i Hässleholm. Nixo följde med som maskot. Jag är så tacksam för att jag har Nina som ställde upp och hade honom större delen av båda dagarna. Tack för hjälpen!

I veckan har vi tagit det ganska lugnt, Nixo har nämligen lärt sig en ny sak i livet. Han har upptäckt löptikar! Grannhunden Karin har varit i höglöp och det märkte Nixo när vi kom hem i söndags och slutade då äta. Ikväll är första gången den här veckan som han äter och det är jag väldigt glad för.

Idag har vi varit på Ivö hela dagen. Det var rasklubben för Belgiska Vallhundar som hade utställning där. Jag ställde upp som handler för Diki, Kerstins hund.
Dagen började med att jag blev inlånad som handler till Blackie som är Dikis bror. Det gick bra, han fick en etta och blev sedan placerad tvåa. Det var både Kerstin och ägaren nöjd med.

Här är jag och Blackie.
Sen var det IPO uppvisning. Blev några häftiga bilder därifrån.

Det är tuffa hundar som håller på med detta. Är så på, men så fort det sägs "loss" så släpper det, det är lydigt det!

Han försökte hålla emot när hunden drog, kan ju säga att han inte hade en chans. Han drogs med som en trasa :)

Höjden har ingen betydelse, unghunden som höll på att läras upp gjorde allt för att få tag på armen.

Sen var det dags för mig och Diki, tyvärr finns det inte bilder under själva bedömningen utan bara innan vi skulle gå fram till domaren.

Den här bilden säger bara mig en sak, min sjukgymnast hade INTE blivit nöjd om hon hade sett hur jag står. Diki däremot står snyggt som sjutton :)

Diki vann sin klass med HP :)
Det finns även något som heter Bästa Nightrunners hund och det är ett vandringspris. Detta knep jag och Diki på slutet av dagen.
Hon var även med i gruppen som vann bästa uppfödargrupp bland groenendal och i finalen kom vi tvåa :)

Jag fick även rycka in och ställa en tik där handlern mystiskt hade försvunnit när hon skulle in i bästa tikklass. Vi kom tvåa där och domaren kom fram och sa att det var väldigt jämnt. Men för att ha träffat hunden i 2 sekunder innan vi gick in var jag jättenöjd med henne. Hon var glad, trevlig och tillgänglig. När jag kom ut var ägaren helt tagen, hon brukar tydligen inte ta godis från vem som helst. Hon sa, känn dig utvald, och det gör jag :)

Dagen avslutades med att den engelska domaren kom fram och sa "You are a very good handler". Går det att bli mer nöjd och stolt då??!!
Jag har bara ställd samojed i ett par år och groenendal är helt nytt för mig så det är klart man måste skryta lite då ;)

Nu ska jag gå och mysa med världens gulligaste samojed som snällt nog hängde med till Ivö idag och har uppfört sig exemplariskt hela dagen. Men han vågade väl inget annat när han såg att han var den enda vita hunden på hela området ;)


Tack och hej för idag!

Kommentarer
Postat av: Christina

De svarta belgarna vet om att vita hundar är en räddare i nöden, mormor Mixtra var ju fostermamma till 2 st. groenendaelvalpar för 3 somrar sedan!

2009-05-22 @ 11:27:10
URL: http://www.swedsams.se
Postat av: Elisabeth o Roger Atlas

gapskratt läste precis det du har skrivit. Jaaa dom är verkligen otroligt lika. Säkrast är nog att dom får behålla halsbandet med namn på så att man får rätt hund hem. s men klart de lystrar ju på namnet förhoppningsvis. Jaaa "tjata" gärna på chritina för det hade varit himla kul att syskonen får träffa varandra. Vi är med på det!

2009-05-23 @ 18:32:06
URL: http://samojedatlas.blogg.se/
Postat av: Elisabeth o Roger Atlas

skratt du har nog rätt i det. Alltså ang halsband. Vi håller tummarna och att många av syskonen kommer. Tror de hade gillat att träffa varandra igen.

2009-05-23 @ 21:27:42
URL: http://samojedatlas.blogg.se/
Postat av: Christina

Haha, vad ni kokar ihop. Jag har semester v. 27-30 så då kan vi kanske ha en träff. Jag står gärna för inhägnad och kaffe så kan kanske ni ordna resten..........

2009-05-24 @ 20:28:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0