Draghunden Nixo...

Får börja med att berätta om i onsdags. Då var det agilitykurs igen. Det var den 5 träffen och det var dags att bygga upp en agilitybana. Jag var ganska nervös när jag såg vad som byggdes upp men tänkte att det få gå som det går. Vi gick banvandringen och det var en lätt bana...för mig...men hur skulle Nixo reagera på att ta 19 hinder i rad utan något godis efter ett par hinder.

Banan började med ett hopphinder och en böjd tunnel, sen skulle jag få in ett framförbyte, det gick bra och han hade bra driv framåt märkte jag. Balansbommen, hopphinder, bakombyte och sen ett hopphinder till där jag också skulle göra ett bakombyte..han tar ut svängen lite för mycket och missar andra hopphindret. Men kommer snabbt tillbaka och tar det rätt, fortsätter in i 12 pinnarsslalom (som han aldrig har gjort själv innan, jag gick en meter ifrån honom och gjorde INGENTING), tar alla pinnarna som det mest självklara på jorden. Vidare på hopphinder, långhopp, jag gör ett bakombyte, A-hinder, 3xhopphinder, tunnel, jag gör ett bakombyte, säcken, jag gör ett framförbyte innan däcket och slutligen ett hopphinder. Han går som en klocka, drar framåt i riktigt bra fart, men ändå kontrollerat, inte bara vrålspring utan han funderade faktiskt på vad han gjorde under tiden.
Jag hoppade och studsade av glädje när han går i mål, detta trodde jag ALDRIG om min lilla hund. Vilken utveckling på 5 veckor!!! och jag kan erkänna att vi har tränat väldigt lite...på gränsen till ingenting mellan kursgångerna.

På onsdag är det kursavslutning och då ska vi klara en hoppbana, den hoppbanan vi ska klara till våren för att få gå vidare till fortsättningskursen.

Men nu ska vi börja vårt nya liv. Livet som går ut på att få Nixo till en superdraghund ;)
Han har ju under hela sitt liv aktiverats mycket och draget har ju funnits där hela tiden men har bara varit en aktivitet vid sidan om.
Men nu när hösten är här och vi laddar inför vintern har jag passat på att ta emot tips och råd för att få igång honom ordentligt.
Och det första jag börjar med är att dra ner på alla andra aktiviteter. För att han ska gå bra så bra som möjligt så är det bara kondition och dragträning som gäller just nu.

Jag har fått låna en trehjuling av Yvonne. Tack så jättemycket! Den kommer komma till stor nytta då jag planerar att både köra honom själv och med andra.

Här kommer draghunden ;) Bättre bilder kommer när vädret tillåter.

Med mindre aktiviteter ökar min fritid, så idag stack jag ut i trädgården och försökte lära mig kameran.

Vi har ett jättefin träd på baksidan och jag försökte framhäva alla fina färger. Men det finns inget som slår att se det i verkligheten.


En närbild där man ser hur löven skiftar i färg.


En bild som egentligen är dålig men jag tyckte den blev ganska häftig ;)


Rosorna blommar fortfarande...


Lilleman gick efter och undrade vad jag sysslade med. Kolla jättenosen :)


Vackra nypon!

Men nu ska vi ta helg och bara njuta av att ha två lediga dagar.

På återseende!


Kommentarer
Postat av: emie

Det ska vi oxå.. ta en paus i november. behöver både jag och grabbarna :-)samla ny energi och sammanfatta träning och tävling för att se hur året varit :-) man borde skriva dagbok!



Wiggo ska ställas i Växjö 1 november och på Hund i december.. nixo, ska han ställas?



kram

2009-10-17 @ 11:29:57
URL: http://livetmedemie.blogg.se/
Postat av: Elisabeth Roger Atlas Yzer

Ooooo.. vilka härliga fina bilder.. alla bilder är mmmmm.... Är det svårt att köra trehjuling? Hur går det till väga.. kan man stanna och även styra? Kram elisabeth, roger, atlas o yzer

2009-10-17 @ 22:03:08
URL: http://samojedatlas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0