Gröna kortet

Veckan som har gått har vi tränat på riktigt bra.
I måndags fick Nixo för första gången dra däck. Ingen vikt i däcket utan ska bara få in känslan av att ha något bakom sig. Det gick jättebra och han drog på och verkade faktiskt tycka riktigt mycket om det.
Så det blir det en fortsättning på. Bra sätt att bygga muskler på.

I tisdags åkte vi ner till Christina och hon drog iväg med alla fyra hundarna ett par kilometer. Hundarna behöver förbättre sin kondition men träningen gick bra och Nixo jobbade på bra.

I onsdags var det agilityträning, men vi inledde kvällen med en cykelrunda på fyra kilometer. Det var dock lite för långt för att han skulle orka prestera sitt bästa på kvällen, men han kämpade på bra och gjorde riktigt bra ifrån sig. Bakombytena gick jättebra den här gången så det går framåt. Jag önskar att jag hade hunnit träna mer agility men just nu är schemat ganska späckat.

I torsdags tog vi vilodag eftersom det blev så mycket på onsdagen. Vi gick bara ner till grannyran så han fick springa och leka av sig.

I fredags blev det också grannyran för sen kom Emily hem till oss. Vi åt god mat och tittade på film. Det blev en lugn kväll eftersom vi skulle upp tidigt på lördagsmorgonen.

Helgen har tillbringats i Ålem. Vi har gått Gröna kortet kursen. Det är en kurs man måste gå för att få tävlingslicens för att få delta i dragtävlingar. Det var en hel del teori och det var en del nya saker man lärde sig. Men även en hel del man redan visste. Så nu är kursen fullföljd och licensen inbetalad. Nu finns det ingen återvändo ;)
Natten tillbringade vi hos Carina Cansund, vi tackar så mycket för att vi fick sova hos er :)

Nixo har tillbringat helgen hemma med husse. De var nere på grannyran igår i ösregn. Men hundarna lekte på bra för det.

Här ligger han hemma och myser i soffan. Jag tror han tyckte det var ganska mysigt att vara ensam hemma med husse...enligt husse själv ligger han bara i soffan för att torka efter lekstunden ute ;)

Just nu är det väldigt mycket husse som gäller. Som häromodagen när han kom förbi jobbet. Då var det en samojed som var väldigt snabb med att hoppa in i hans bil

Han ville inte med mig upp på jobbet igen så han fick följa med husse hem, då var han väldigt nöjd :)

Nu ska vi ladda inför en ny vecka med en hel del aktiviteter.

På återseende!

Kommentarer
Postat av: Sofia Christensen

Vaddå återvändo, det låter som om du har gett dig in på något som du inte skulle klara av. Ska du vara med på Polardistans? Annars kan det väl inte vara längre än max 3 mil? Det fixar man faktiskt lätt, det största problemet ligger mentalt... hos föraren alltså! Hundarna fixar detta bara de är något sådär tränade, men det är bra att köra med vikt, då blir de inte tveksamma om det blir tungt före.

Lycka till!!

2009-10-04 @ 20:25:13
URL: http://svartisens.blogspot.com
Postat av: Christina

Ha ha Sofia! Du känner inte Cissy! Hon klarar av det mesta om det är varmt och skönt, frusnare människa finns inte, hon slår till och med mig. Så jag tror vi nöjer oss med max 2x3mil (långt nog för oss skåningar) och då är Cissy med och hjälper till i starten, sen är det jag och hundarna ute i spåret. Upp till bevis Cissy, jag har gärna fel.Men ska du köra Polardistans så följer INTE jag med, är för gammal!

2009-10-05 @ 13:44:30
URL: http://www.swedsams.se
Postat av: Cissy

Det blir inte någon polardistans för min del vill jag lova ;) Jag håller ju på att ladda för att klara miltestet, långt nog för mig i dagsläget haha!!

Sen har Christina helt rätt i att jag är extremt frusen av mig....men jag föddes frusen så jag är van..

Men får jag bara hunden att dra när han går själv ska jag nog lyckas :)

2009-10-05 @ 13:48:30
Postat av: Sofia

Du är välkommen att ringa så sak du få lite tips, jag har lite på lager :)

Kram

2009-10-05 @ 16:51:52
URL: http://www.svartisens.bogspot.com
Postat av: Sofia

Christina: Inte är du för gammal?? Ålders rekordet på Polardistans ligger iaf på en bra bit över 70 år. Du har en bra bit kvar dit kan jag lova... Du är ju knappt 50 ju! Ni kan allt, det sitter i det mentala. Allt hänger ju på hur nkt man vill satsa, längre distanser kräver mkt mer tid, pengar och träning. Men 3 mil fixar de flesta, dvs om man inte har allvarliga fysiska defekter. Ja, man måste ju träna en del innan så klart...

2009-10-05 @ 16:56:19
Postat av: Cissy

Har mailat dig Sofia :)



Just det Christina, Polardistansen hade du klarat fin fint, jag kan hänga med som handler. Du kan säkert behöva lite hjälp i start och mål ;)



2009-10-05 @ 19:45:00
Postat av: Christina

Det var en bit sen 50, Sofia!

Gubbarna som är 70 är nog de som kört hund i 1000 år eller nåt, jag beundrar dem men:

Jag har varken tid att träna med ett krävande heltidsjobb eller energi nog att köra Polardistans för att vara ärlig.

Men efter att ha testat att köra 2x3 mil i vintras så räds jag inte den distansen i alla fall. Det blir fler gånger om jag bara har 4 hundar att köra. Lacey Crazy är för ung ännu och Dexters ligamentsskada gör att han bara går lite korta turer på träning. Men blir det inte denna vintern så går det väl fler tåg.........

2009-10-05 @ 22:10:01
Postat av: Cissy

Vi får skramla ihop fyra hundar till vintern. Klart du ska köra 2x3 mil. Du har ju tre och en till kan ju inte vara så svårt att hitta, finns väl alltid någon som vill låna ut sin hund :)

2009-10-06 @ 08:45:54
Postat av: Emily

Ni kan ta Myra =) Men bara om du fixar tiden Christina =) hihi Jag vill ha PDP på henne ;) hihi

2009-10-06 @ 21:26:00
Postat av: Christina

Kul Emily!

Du är välkommen hit så ska vi testa med henne också i spannet.

Klarar du miltestet först så ska jag köra så det ryker för att försöka få polarhundsprov 2 också. Vore ju kul med PDP på Kitty också + att Mixtra behöver 2 sådana prov + en 2x3milare till för polarchampionatet! Det är tufft att klara de där tiderna om man inte har tur att köra en skidtävling typ som gubbarna gjorde i Furudal förra säsongen. Jag har aldrig någonsin kört så sakta när jag tävlat med mina hundar i nordiskt. Där ser man hur tokigt regelverket kan slå.

2009-10-11 @ 19:21:06
URL: http://www.swedsams.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0