Kursstart och mycket mer...

Det har hänt en hel del sen sist. Men tiden har inte räckt till så bloggen har fått ligga lite vilande i en vecka och lite till.

Familjen utanför Gripsholms Slott där vi var när vi firade min mammas födelsedag.

Sen vi kom hem i onsdags har vi varit på en rallylydnadsträning och grillkväll på Hässleholmsgården. Med oss hade vi Lacey. Lika trevlig som vanligt, både för hundar och människor. Tyvärr blev det ingen fotografering den här gången, men nästa gång då lovar jag att den följer med :)

På lördagen åkte vi åter till Hässleholmsgården, den här gången var det ringträning och rallylydnad. Jag hade med mig Lacey och Nixo. Vi socialtränade mest då Nixo har kommit in i den härliga hormonåldern. Vi gjorde ett försök på rallylydnadsbanan men koncentrationen räckte inte till både gräsmattan och matte, så matte ignorerades.
Men det blev mycket prat och nya bekantskaper.

I söndags var vi på blackrace i Knislinge. Många snabba bilar och många höga läten. Nixo uppskattade inte evenemanget så han fick ligga i sin älskade bil. Vi andra hade dock mycket trevlig och såg många häftiga bilar :)

Tisdagskvällen gick åt till att hjälpa Christina att sätta upp den nya hundgården. Det blev väldigt bra och nu finns det gott om plats så jag kan lämna Nixo där när jag ska iväg på konferenser med jobbet. Självklart har Christina själv nytta av den då det är löptikar där hemma med jämna mellanrum :)

Onsdagen var verkligen dagen med stort O...nervös har jag varit sedan inträdesprovet..det var alltså dags för agilitykursstart. Jag hade ett ordentligt snack med Nixo innan, sen laddade vi med att cykla 4 kilometer och hoppade över kvällsmålet. Kl 18 var det dags för avfärd mot den nya klubben.
Vi började med genomgång om klubben, om oss, våra hundar och målet med agilityn.
Jag sa väl lite ödmjukt att vi får se var vi hamnar, visst är det kul att tävla men jag vill främst se vad Nixo tycker om agilityn.

Vi blev uppdelade i tre grupper. I min grupp är det fyra large (stora) hundar. Vi fick bygga en kombination och börja träna på den. Instruktören ville gå runt och se alla för att få en överblick över hur mycket vi kan.
Jag körde lite snabb lydnad med klicker och gick sen och körde kombinationen två gånger. Snabbt gick det och även om han missade ett hinder så kändes det bra. Jag kräver ju inte att han ska kunna allt när vi kommer till kursen utan bara att fokus är på mig. Koncentrationen fanns där och hungern gjorde att korven som var med var högintressant.
Så kom då instruktören, hon tog vår skål med godis och ställde sig vid mållinjen. Jag gick och satte Nixo vid starten, talade om för mig själv att andas lugnt och inte bli nervös och sen visade jag vårt stopptecken och gick framåt.
Nixo satt snällt kvar och väntade på kommandot framåt, sen gick det undan!! Tur nog kan han en del kommandon eftersom jag efter andra hindret låg ungefär 5 meter bakom honom. Han styrde säkert in i tunneln så låg som en båge och jag kunde då börja springa mot målrakan. Innan sista hindret var han förbi mig igen och när vi går i mål så inser jag att vår skål inte står där.
Jag tittar mot instruktören och där står hon och nästan gapar. Kommentaren blev "oj, jag blev så till mig att jag glömde ställa ner skålen"
Då lättade mitt hjärta!
Jag har känt att vi skulle behöva kämpa oss in i kursen eftersom han på nåder hade fått komma med från första början. Men det gick lättare än förväntat.
Hon följde med oss till en annan kombination och när Nixo även där visade att koncentrationen var på matte och agility är skitkul så sa hon "det här går ju jättebra, jag kan gå vidare och titta på de andra nu, det här klarar ni ju fint"

Resten av kvällen flög jag på rosa moln och Nixo fullkomligt älskade det vi gjorde.
De andra i gruppen frågade mig och samojeder verkligen brukade vara så snabba...kanske inte så snabba, vem vet ;)
Så nu kör vi vidare, med mindre nerver från mattes sida och ett nytt intresse hos Nixo :)

Min blivande agilitystjärna?

Ikväll packar vi inför Ölandsresan imorgon. Jag hoppas att jag hittar en anslutning där så jag kan uppdatera bloggen under helgen. Kameran är iaf packad.
Imorgon förmiddag kommer Yvonne och hennes hundar och hämtar mig och Nixo, det ska bli en mycket trevlig helg hoppas vi på :)


Dags att packa vidare, på återseende!

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

ooj det var inte lite det. Men ni verkar ha jättetrevligt. Jag har väntat nästan dagligen och kollat om det finns nyheter och äntligen kommer det lite nyheter. Lika roligt att läsa varenda gång. Och du.. vilken! fin bild på Nixo! kram Elisabeth, Roger, Atlas och Yzer som är på prov.

2009-09-03 @ 21:50:51
URL: http://samojedatlas.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

ooj det var inte lite det. Men ni verkar ha jättetrevligt. Jag har väntat nästan dagligen och kollat om det finns nyheter och äntligen kommer det lite nyheter. Lika roligt att läsa varenda gång. Och du.. vilken! fin bild på Nixo! kram Elisabeth, Roger, Atlas och Yzer som är på prov.

2009-09-03 @ 21:50:51
URL: http://samojedatlas.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Hoppas ni kom väl fram. Lycka till nu i morgon!!! vi håller tummarna för Nixo. kram Elisabeth, Roger , Atlas och Yzer på besök.

2009-09-05 @ 19:27:19
URL: http://samojedatlas.blogg.se/
Postat av: Christina

Grattis till förstapriset idag, bra jobbat gubben. Kryp nu inte för långt in i garderoben, morsan och Lacey vill leka när de slutat löpa.........

2009-09-06 @ 19:24:34
Postat av: Elisabeth,Roger,Atlas o Yzer

Nääääää GRATTIS!!!!! till första priset!!!! Bra jobbat Nixo!!! Även den fjärde var bra oxå. Kul att det gick så bra!!! Väntar spänt på bilderna! kram Elisabeth, Roger, Atlas och Yzer

2009-09-06 @ 19:42:08
URL: http://samojedatlas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0