Utställning på Öland

I fredags tog jag semester från jobbet och istället för att jobba åkte jag och Nixo till Öland.
Yvonne, Flisan och Doris kom och hämtade oss på förmiddagen och sen gav vi oss iväg.
Första stoppet var hos Yvonnes mamma där vi fick en underbar lunch! Sen handlade vi lite mat och började leta efter vår stuga som hette Gula huset och låg vid Skovaruhuset.
Det var lite svårt att hitta eftersom det enda vi såg var Sjöquist Kovaruhus, vi skrattade ganska gott åt att de hade ett Kovaruhus på Öland och körde vidare. När vi efter en stund vände och såg skylten igen så gick tändes glödlampan....Sjöquist...S:et var ju så stort, de var lite fyndiga och det var inte vi. Som vi skrattade när vi insåg vårt misstag.

Efter en kort stund kom Kent och Mikael med sin samojed Sascha. De bodde också i vår stuga.
Han och Nixo blev väl inte jättekompisar men vi höll stenkoll och killarna gick mest och gav varandra sura blickar. Nixo hade lite svårt att förstå att de kunde ha varsin tjej, han tyckte att båda tjejerna var hans!

På lördagen var vi nere på utställningen på förmiddagen och efter lunch tog vi en promenad och sen körde jag ringträning med alla hundarna.
Vi körde tom ringträning med alla fyra samtidigt, gick hur bra som helst :)

Nixo, Flisan i koppel, Doris och Sascha


Flisan, Nixo, Doris och Sascha. Han höll lite säkerhetsavstånd till Nixo.

På kvällen hade vi kräftskiva inne på campingen hos Carina och Anneli. Många samojedägare och hundar och trevlig hade vi!

Jag står och snackar med Carina och Peter som cyklade förbi. I bakgrunden är vårt långbord.
Tack för en trevlig kväll allihop!

På söndagen var det dags för utställning. Jag ställde Nixo, Flisan och Doris.

Jag och Nixo innan bedömningen. Han står och spanar på tjejer....som vanligt ;)
Han fick  kv  kk.


Jag var jätteglad och supernöjd med honom. (han fick en etta i kvalité och kom fyra i sin klass)
Kritiken blev:
Maskulin hane, har fina ögon, något stora öron, bra bett, välbalanserad svans, kunde vara bättre vinklad fram, bra bak, utmärkt benstomme, ej i päls.
Något vek i sina mellanhänder, trång bak, rör sig med bra steg från sidan, fortfarande ofärdig för klassen.
Domarens kommentar efteråt var. Stäng in honom i garderoben ett par år, han måste få tid att utvecklas.
Så nu bor Nixo i garderoben och får inte komma ut förrän han fyller 3, tidigast!
Vet inte vad miljö och hälsovårdsnämnden tycker om den här behandlingen av hund, men om en domare säger att det är ok så måste det ju vara lagligt ;)

Helt allvarligt så förstår jag vad hon menar. Nixo har all tid i världen och vi har ju ett par andra aktiviteter vi kan sysselsätta oss med istället :)

Jag ställde även Yvonnes hundar.
Flisan fick 1 kv med ck och blev placerad 5:a i bästa tikklassen om jag inte minns fel.
Doris fick 1 kv med hp och domaren var supertrevlig mot Doris som var lite osäker i ringen.
Sådana domare får plus i kanten av mig!!

Här är uppfödarklassen: Deejasome´s kennel. Jag ställde Doris.

Jag vet inte vem som var tröttast på vägen hem...men jag tror Nixo vann :)

Hela gänget Sascha, Flisan, Doris och Nixo

Tack för allt Yvonne och tack för att jag fick ställa dina hundar!
Nixo tackar Doris för allt tålamod :)

Idag har vi cyklat 4 kilometer och hjälpt Christina med att skyltar inför Visseltofta som är om två veckor.
Imorgon är det dags för rallylydnad och på onsdag är det agilityträning igen.

Så nu tar vi kväll och tackar för oss :)

På återseende!

Kommentarer
Postat av: Christina

Vad gick övriga i gänget för kritik för sina öron? På bilden ser Nixos minst ut:)

2009-09-08 @ 08:25:51
Postat av: Yvonne

Jätte bra skrivet och bra kort, o tack än en gång för att du ställde mina hundar, samt för en trevlig helg

2009-09-08 @ 08:26:51
Postat av: Elisabeth Roger Atlas Yzer

Gratulera ännu en gång Nixo! Ni ser ut att ha haft det trevligt i Öland. Alltid lika roligt att läsa här och se hur det går för Nixo. kram Elisabeth, Roger, Atlas och Yzer

2009-09-08 @ 21:18:43
URL: http://samojedatlas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0