Gerard O´Shea dag 2

Dag ett slutade med ett träningspass på kvällen. Jag körde shaping som vi gjort under dagen och det verkar Nixo ha förstått bra. Gick som på räls. Mellan träningspassen kom jag på en ny grej som jag ville testa.
Ni som följer bloggen vet att jag, för ett år sedan ungefär, lärde Nixo att sitta i tvättkorgen. Jag testade igår igen för att se om han kom ihåg och minnet är det inget fel på. Han hoppade snabbt ner och satte sig i korgen. Den är ju inte så stor, men det är inte Nixos rumpa heller ;)

Bevis för att han fortfarande kommer ner i tvättkorgen...tyvärr blev fokus helt fel på den här bilden men det får ni stå ut med :)
Sen var de ju dags för ett nytt trick och det kommer här:

Ja då, det gick att köra shaping för att få honom att stå på tvättkorgen också ;) Snabblärd är grabben kan jag lova. Det tog bara ett par minuter. Det var lite halt att stå, så han kom själv på idén att sätta sig ner. Kan man sitta i korgen kan man också sitta på korgen :)


Problemet var sen att få ner honom från korgen....krävdes lite övertalning men med hjälp av korv så klev han slutligen ner ;)

Sen var det kvällsvila för oss båda och jag kan lova att vi båda sov gott inatt.

Dag 2:

Morgonen började med en genomgång av hur man jonglerar med en köttbulle/korv. Kan låta komiskt, men det är inte det lättaste när man har hund i ena handen, köttbulle/korv i andra och samtidigt rör sig framåt.
Sen körde vi en hel del friställande med shaping. Dagens ord var uttryck! Hur visar man hunden, hur mycket tittar egentligen domaren på dig och när ska man göra vad.
Stora hundar fick köra för sig precis som igår och det var verkligen nyttigt att höra hur Gerard kommenterade andra och en själv. Varför tittar man på hunden, vem ska man ha fokus på och i vilket läge ska hunden visa hundra procent uttryck och i vilka lägen kan man ta time out.
Väldigt väldig nyttigt och väldigt roligt!

Nixo var laddad som en kanon idag också. Dock var han snäppet lugnare, kanske för att jag tog det lite lugnare under busstunderna. Gerards bedömning på Nixo blev: Kanon uttryck och kan hålla de allerta uttrycket länge, men ta ändå time out ofta för att berömma beteendet. Han stod kanonbra enligt mig :)

Under ringvisningen (när vi springer runt i ringen) visade Nixo att han är en kille med attityd. Jag fick bra tips och råd av Gerard på hur jag ska göra. Dvs jag ska lära mig att sätta ner foten och faktiskt ryta till...det är nog min svaga sida när det kommer till Nixo, jag är för snäll och godtar för mycket.

Men nu har jag fått en teknik jag kan använda mig av som jag märkte fungerade och den ska jag hålla mig kvar vid.

Gerard pratade en hel del om hur vi uppfattas av våra hundar, är du en butler eller är du det bästa hunden vet...många kan säga att de är hundens favorit, men ta dit den roligaste hundkompisen han/hon har och se hur högt upp på listan du kommer ;)

Det har varit en mycket lärorik helg och jag rekommenderar verkligen den här kursen till alla! Jag kommer garanterat gå hans fortsättningskurs, för jag hoppas ju att Nordskånska kennelklubben kommer arrangera en sån till hösten eller nästa år.

Vi åkte hem ganska fullmatade, jag med information och Nixo med korv ;)

Men dagen var inte slut. Vi åt lite mat och sen kom Susanne och hämtade oss. Idag skulle jag och Susanne för första gången klara en dragträning själva. Christina var på Gerards fortsättningskurs under eftermiddagen.

Vi satte sockor och selar på alla fyra hundarna och sen gav vi oss av. Susanne körde med i bil framför oss och det kändes skönt eftersom fälten var fulla med rådjur och harar. Nu gick det jättebra ändå utan några stopp och i fullt ös men det märktes på Nixo att han var lite trött i huvudet. Jag satte bak honom och flyttade fram Kitty efter 2 kilometer. Då gick det ännu fortare och Nixo såg lite lugnare ut när han inte behövde tänka längre utan bara dra.

Helgen har varit superskoj och nu är de dags att ladda om inför en ny arbetsvecka.

På återseende!


Kommentarer
Postat av: Christina

Han är för gó Nixo med alla sina trick. Ses imorgon.

2010-02-01 @ 23:12:49
URL: http://www.swedsams.se
Postat av: Martina & Chess

Så många fina bilder du tar/har med Cissy! Verkligen jättefina! Hoppas allt är bra med er i snöyran. Chess hälsar att hon är världens lyckligaste och vill aldrig snön ska försvinna ;).



Vänligen Martina & Chess

2010-02-01 @ 23:30:05
URL: http://chessan.blogg.se/
Postat av: Lise-Lotte

Hej

Kul att du kunde använda bilderna! Nixo är fin och det är svårt att låta bli att fotografera er!

2010-02-03 @ 23:09:59
URL: http://www.hotfire.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0