Rally i Lund

I söndags var jag och Nixo i Lund och tävlade i rallylydnad. Nerverna var på helspänn och det enda jag hade i åtanke var, håll dig lugn och håll Nixo på bra humör ;)

Så vi gick en lång promenad och körde sen lite trick för att värma upp hjärnan. Vi var lite över 20 ekipage i nybörjarklassen och Bea var domare.
Vi gick banvandring och hade sedan 10 minuter på oss att gå igenom allt och fokusera.

Nixo och jag hade startnummer 4 så jag tog ut honom direkt ur bilen och gick en sväng runt tävlingsplanen så att han skulle kunna kolla av miljön. Sen körde vi lite tricks och kontaktträning innan det var vår tur.

Banan var trevligt upplagd och Nixo gjorde en bra insats. Jag vet ju vilka svagheter han har, men vi lyckades hålla ihop det hela bättre än väntat.

När vi går i mål så känner jag mig lättad och glad, det kändes helt ok. Men jag trodde inte riktigt att vi hade klarat oss.
För att bli godkänd måste man ha 70 av 100 poäng. Jag hade två omtag och lite andra missar så jag var osäker. När sista ekipaget var klara så går vi upp och kollar resultatet och kan man tänka sig. Nixo och jag lyckades få ihop 74 poäng.

Det kändes så skönt!! Efter så mycket träning så känns det skönt att äntligen få ett resultat. Klart att det finns mycket kvar att jobba på, men det här är ett stort steg på vägen för oss. Vi fick många bra tips som vi ska jobba vidare på, tack alla som var med :)

Så nu anmäler vi oss till två tävlingar till i år. Lika bra att köra på när vi äntligen har kommit igång ;)



I tisdags var det rallylydnadskurs som vanligt. Nu är det bara en gång kvar, sen är det kursuppehåll fram till i vår. Men våra instruktörer är snälla och ställer upp och träffar oss en gång i månaden så vi inte stannar upp över vintern.
Vi hade även med oss Minus för första gången. Han tyckte att brukshundklubben var ett spännande ställe och hade en massa att titta på. Han måste börja introduceras eftersom han ska gå kurs där till våren.
Han tittade snällt på medan jag och Nixo tränade och blev sen jätteglad när vi kom tillbaka så att han också fick en liten korvbit.


Och idag var det dags för uppletandeträning med båda grabbarna.
Minus jobbar som en besatt och när han tycker det tar för lång tid att hitta matte så talar han tydligt om det genom att pipa lite. Men han ger sig inte utan fortsätter tills han hittar mig. Han tar föremål som ligger högt, lågt och gömt. Jag är jättestolt och ser fram emot att se hur han utvecklas.

Nixo
fick börja med att köra lite inkallning utomhus. Nixo är en ganska svårmotiverad hund i vissa situationer och väldigt självständig när han känner för det. Självklart ligger väl en del av det i att han är samojed, men jag tänker inte nöja mig med den "ursäkten". Han kan komma på inkallning lika bra som en BC, iaf när jag är klar med honom ;)

Ibland fastnar man i sina egna tankebanor och kommer inte ur det och då tar jag gärna emot råd från Ann. Hon har stor hundkunskap och har många bra ideér.
Så nu har vi "lite" att jobba med och vi börjar nu!

På uppletande gick han jättebra och hade bra hastighet. Han tappade lite fokus ibland men jobbade vidare när Ann sa till honom. Ska bli kul och se hur jag kan lyckas få honom att ändra beteende och öka koncentrationen med de nya metoderna som vi ska använda hemma.



Nu ska jag och hundarna vila lite och njuta av att det är fredag imorgon :)


På återseende!





Kommentarer
Postat av: emily

Så roligt att det gick så bra! Duktiga ni är!

2010-10-08 @ 16:59:23
URL: http://emilybackman.blogg.se/
Postat av: Malena

Grattis min kära vän!! De var ni verkligen väl värda <3 kramiz

2010-10-08 @ 23:17:20
URL: http://Http://valjelivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0