Stegen

Hann inte uppdatera med första träningen igår.
 
Steg ett var att hitta ett bra godis. Det visade sig att ett valpfoder jag har fått som reklammat och Schmackos funkade bra när jag gav det varannan gång. Jag tror dock inte det är godiset som är hans WOW godis. Men han sprang glatt efter när jag gick iväg med en näve. Tror jag ska försöka hitta tre olika sorter, en som luktar mycket, en som luktar lite och så något hemlagat, kyckling eller hemmagjorda köttbullar kanske?
 
Steg två var att hitta en rolig leksak i trädgården. En leksak som bygger självförtroende. Jag kom på att jag har använt en stege för att lära Nixo att hålla reda på alla tassarna. Jag tog fram den för att se om jag hade gjort det med Minus. Och det hade jag! Han flög över stegen med en tass i varje mellanrum, stenkoll hade grabben!
Och kul var det med tyckte både han och Nixo.
 
Jag behöll Nixo ute, han är en glädjespridare och älskar träningar som innefattar mycket godis. Han är som en lite cirkushund. Så jag tänkte han kunde liva upp Minus lite.
Minus blev lite sur när Nixo trängde sig framför honom, men lite konkurrens är bra har jag fått för mig ;)
 
Vi körde "kom/stå" träning vilket tog en stund innan han fattade och uppskattade. Men tillslut så förstod han och då fick storebror passa sig om han kom för nära matte ;) 
Nixo förstod direkt och höll på att springa över mig flera gånger, men stod som en klocka med stort smile när stå kommandot kom.
 
Körde sen med en och en medan den andra fick träna passivitet vid sidan om. Jag är SÅÅÅÅ nöjd med att jag kan ha båda ute och träna en i taget och att den andra kan vara lös och titta på. Nixo kan ibland fuska och tränga sig in, men då hinner jag oftast avsluta det jag och Minus gör innan han kommer. Minus däremot skulle aldrig lämna liggpositionen och störa :)
 
Men iaf, vi la sen till "nu går vi" och det kommandot kunde Minus! Kom på att det är ju det jag använder när vi är ute på promenad...så ordblind man är ibland! Och det är ju jättekul att gå, så världens fart får han och då kunde jag lägga till "höger om". Den har inte fungerat så bra då han tycker det är obehagligt att vända ryggen till andra hundar, men helt plötsligt så vänder han på en femöring. Nixo fick agera "störning" haha!!
 
Efter varje liten del och efter varje delmoment avslutade jag med stegen och farten blev högre och högre!
 
Avslutade med att träna "bättre" och även "vända upp framför", fick in en riktigt snygg teknik på det sistnämnda tack vare stegen. Det ska vi fortsätta träna på för där har jag nog hittat en lösning.
 
Sammantaget av träningen: Vi hade kanonkul! Avslutade med bus och kamplekar. Nixo fick stängdes in i slutet för att Minus skulle få köra själv, då var Nixo så övertaggad att han körde hela repetoaren av tricks han kan ;)
 
Så här glad var han under träningen :)
Sen blev det godissök på gräsmattan som nedvarvning och sen kvällspromenad på 1 timme.
Då märkte jag att den frivilliga kontakten hade ökat från typ 0 till 50 %, en så stor skillnad. Han fick hoppa upp på ett par stenar, ta kontakt, runda träd, ta kontakt och vi stannade två gånger på promenaden och körde momenten en gång med barn, hundar och fåglar som störning.
 
Kvällens träning kommer vara "vända upp framför", "kom/stå", "gå runt" och "nu går vi". Lite i taget och mer frivillig kontakt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0