Träningsglädje

Mål: Att ta frivillig kontakt med föraren med attityd och glädje.
 
Låter helflummigt, men jag vet iaf vad jag menar ;)
 
Det här är inget som kommer ta en vecka. Men nu är det slut på slashasfasoner och dags att börja träna.
Helst föra träningsdagbok, men texten spelar ingen roll om inte träningen utförs. Så träningen är prio ett.
 
Bakgrund: Minus är utställningstränad. Han är ganska ordentligt drillad att stå blickstilla vad jag än gör och vem som än rör honom. Det är han ruskigt bra på.
 
Problemet då: Han har tappat allt uttryck och jag har dessutom klickertränat honom så "bra" att jag har lyckats klicka igen leendet. Han stänger munnen så fort jag ställer upp honom.
 
Men man lär sig av sina misstag. Var försiktig med klickern ;)
 
Plan: Så var det då planen, vad gör jag nu?
Jo, kravbilden tas bort fullständigt. Använder orden stanna och stå under promenader som en lek.
Leken är att följa efter matte eller springa bredvid matte och sen tvärstanna...MED UTTRYCK. Dvs, inga korrigeringar han får stå hur han vill och det kan vara på stenar, bänkar, vattendrag...alla ställen som är extra roliga.
Där finns uttrycket, och då gäller det att jag är snabb som blixten och berömmer uttrycket vid kommandot. Att ge kommandot en sekund innan jag själv stannar. Att ge honom tiden att plaska, höra ordet och ta kontakt.
 
Tar det längre tid så leker vi vidare som att inget har hänt.
 
Så ja, jag kommer få hoppa ner i plurret, upp på stenar och bänkar, krypa i buskar...Men ska man ha kul, så får man ha kul på Minus villkor, utan krav.
 
Haha, grannarna som redan innan tyckte att jag var knäpp måste ju tro att jag har tappat det fullständigt nu.
 
Med den här träningen önskar jag uppnå frivillig kontakt och självförtroende hos Minus.
 
För att inte tjata ut stanna och stå, så görs detta bara ett par gånger på rad. Sen ska vi även köra träning på "bättre", alltså flytta kroppen till höger och vänster sida och "backa". Det är på väldigt låg nivå just nu. För det är först när han tar den frivilliga kontakten som jag börjar jobba med kroppshandlingen.
 
Så min nya slogan är: Vi ska inte träna glädje, vi ska hitta träningsglädjen ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0