Återblick på gårdagen

Kanontrevligt ridhus och jag som inbillade mig att det skulle vara iskallt därinne! Men det var svalt och skönt att träna. Jag tror hundarna gillade det och de var pigga hela träningen.
 
Minus:
Fotposition, höger och vänstersvängar runt slalomkoner. Han tappar positionen lite och glider lätt ut. Jag tror det hänger ihop med hans osäkerhet på om jag ska trampa på honom eller inte. Ikväll blir det därför ett kort träningspass i köket, ska försöka göra det varannan dag för att bygga position och säkerheten.
Men vilken kontakt! Han bryter inte, det luktade ändå häst överallt. Men han brydde sig verkligen inte.
Vi tränade en hel del på ingångar, vändningar på stället. Det viktigaste (som med allt annat) är att det är korta pass.
Inkallning körde inkallning och så sprang jag för att han skulle hålla farten. Ska lägga till leksaken nästa gång medan jag springer och sen försöka bygga det till att jag står still och han springer förbi och hämtar leksaken. Allt handlar om fart och attityd och det är nyckorden för vår inkallning.
 
Cavaletti jag får inte riktigt ordning på distansen mellan. Ska nästa gång försöka ställa pinnarna riktigt nära varandra och köra från skritt och upp i trav för att sen öka distansen. Men han försöker och är duktig på att passa tassarna.
 
Sötnöten bjöd på ett frivilligt buga precis innan vi började träna, jag böjde mig för att ta upp klickern som jag hade tappat och han bugar ner som att han aldrig har gjort något annat :D
 
Nixo: Han var i sitt esse, det trampades på platta, körde fjärrdirigering, fritt följ, cavaletti, apportering, inkallning. Med honom gäller det att byta ännu snabbare mellan och det är svårt (läs omöjligt) att finlira något med honom. Men han har inte någon kravbild på sig. Vi gör det bara för att förgylla hans liv och för att han ska känna att han får göra något viktigt. Jag belönar de extra bra grejerna rikligt (typ som att han har vunnit VM) och hela han lyser ännu mer och försöker sig på ännu mer tricks och konster.
Han var så rolig att jobba med, sniffade inte alls mycket utan var rejält taggad. Tror det är bra att jag börjar med Minus så han får känna konkurrens för då anstränger han sig extra.
 
Christina tränade under tiden sina tre tjejer och det var bra störning för grabbarna. Speciellt när Breeze körde fjorton frivarv runt oss. Minus blinkade knappt och höll full fokus på mig både i rörelse och liggande. Han blev lite irriterad när hon var för närgången men hon sprang snabbt vidare.
 
Nixo fick springa och leka med Breeze i slutet och han verkligen lekte. Han försökte leka med Minus också, men Minus polis skulle bara skälla och kände sig allmänt obehaglig till mods när storebror fjantade omkring ;)
 
Tyvärr blev Nixo lite halt efteråt (inte så himla konstigt eftersom han betedde sig som en valp *s*) men med benskydd över natten så går han bättre idag.
 
Så idag blir det vilodag för honom, dvs en ganska kort promenad och sen lite godissök i trädgården.
 
Ser redan fram emot kvällens träning hemma och nästa gång i ridhuset :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0