Fart och fläkt

Dagarna bara rusar fram!
Men det gör inget, för ju fortare dagarna går desto snabbare blir det ljusare igen och jag känner på mig att våren kommer bli riktigt ljus och rolig.


Vi har bara hunnit med ett träningspass den här veckan än så länge.
Men jag såg framsteg och la om träningen på ett par ställen och märkte genast skillnad.




Nixo:
Runda konen - av någon anledning så kan ha gå runt en kon om jag står 1 meter ifrån, men går jag lite längre ifrån så bara tvärvägrar han att gå runt. Dessutom har jag lagt mig till med ett handkommando som jag känner tar för mycket fokus från ordet jag säger.
Så jag började om och satte in en belöningsskål. Så oavsett var jag står (står dock inte bakom konen) så ska han ta konen från vänster till höger sida.
Jag kommer säkert ångra valet av sida, men det känns mest naturligt om man utgår från fotposition eller vänsterhandling.
Jag flyttade skålen mer och mer runt och sa ingenting mer än "gå runt", klickade så fort han låg på rätt sida om konen och han fick snabb belöning.
Min nya fri signal med godis som jag slänger iväg börjar också sitta. Nixo har en förmåga att låsa sig vid övningen och inte riktigt förstå slutet. Men med den här metoder fungerar det bra.
 
Han gick iaf runt konen och jag stod två meter ifrån, mer gick inte den här gången. Vi avslutade med ett lyckat rundande.
 
Fjärr - Jag har nu bestämt för att bakbenen ska vara låsta. La ut ett underlag på golvet så det inte skulle vara så halt och förutom att han sätter sig lite snett så blev det lyckade skiften. Men det gäller att hålla honom lugn ;)
 
Trampa - balansträning på halvbollarna. Båda tassarna på och ögonkontakt med mig. Nu ska jag försöka öka tiden för resten gör han rätt.
 
Fritt följ - inte speciellt seriös träning. Mer en kontaktträning och positionsträning vid sitt. I rörelse går han en halvmeter ifrån och det kan han få göra om han håller kontakten. Har inga mål med detta utan gör det bara för att han tycker det är kul att sitta fot ;)
 


 
Minus: Runda konen - Körde på samma sätt som med Nixo. Jag måste verkligen komma ihåg att ALDRIG säga nej när han gör fel. Han tar väldigt illa vid sig och står sen som förstelnad i fotposition. Det är hans lösning på allt när jag råkar säga nej istället för att bara göra om. Han springer in vid sidan och ställer sig i fotposition. Väldigt snyggt men inte meningen att han ska se det som en räddning för att jag gör fel.
 
Fritt följ - gick både runt höger och vänster, repeterade ingångarna och gick korta sträckor framåt.
Han flyter lätt ut och då stannar jag och snurrar. Belönar varje gång han lägger huvudet mot mitt ben. Vet att det längre fram på tävling kan bli trängning, men det får jag jobba bort sen. Just nu är det hans sätt att visa att han är rätt och han står alltid rätt när han gör så.
Vi gick utmed vägg, belöning från höger hand i varje steg. Snurrade, belöning varierande höger och vänster hand.
Det som är bäst och som jag verkligen uppskattar är att han viftar på svansen hela tiden. Då har jag lyckats känner jag. Om han har en så positiv känsla kring fritt följ så är det något jag värderar högre än rätt position. För har han rätt känsla och tycker det är kul så kommer det bli rätt. Vi behöver bara träna lite mer :)
 
Bakdelskontroll - repetition. Han glömmer lätt sitt bakställ och därför kör jag det vid varje träning.
 
Tränade 1 h 20 minuter.
Tiden går så himla fort! Jag försöker hålla 20 minuters träning för att sen hålla vila. Tränar jag bara ett moment så är det max 10 minuter inklusive belöningspauser med kamp eller godis.
 
Blir tyvärr ingen mer träning förrän till helgen. Men då ska jag se till att det blir både lördag och söndag. Det här är så himla kul :)
 
Minus har dragit på sig en infektion i ena tassen, så den ska få vila ett par dagar och så har vi simning på fredag igen.

 
Hej svejs för nu :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0