Vårt nya friskare liv

Jag hade rätt....om ni läser förra inlägget.
Han går inte mycket fortare, men jag tycker han är gladare i ögonen.

Nixo och jag tränar följande saker:
Balans på halvbollar med framtassarna
(för att öka muskulaturen i hans båda framben, framförallt för hans skadas skull)
Bakdelskontroll, höger och vänstervarv.
Runda konen, för att träna in distansarbete och att hitta mer fartfyllda slut på moment.
Fotposition, mest för att Minus tränar det och det är Nixos starka sida och han gillar att visa sig duktig ;)
Fjärren, han kan momenten, men nu tränar vi bort förflyttningarna. Framtassarna på samma plats är målet.
 
Det gäller att ha lite olika moment, för varken han eller Minus köper att vi "tjatar" samma sak.
Varje färdigt moment delas upp i delmoment. Jag bestämmer mig innan jag börjar för vad de ska klara för dagen.
Färdiga moment ska ta tid att bygga upp, för jag vill att de ska vara helt säkra på vad de gör.
Det ska inte vara oups, bra jag råkade göra rätt, utan de ska aktivt jobba mot det rätta beteendet eller delmomentet. Gör de rätt så är det hög belöning och sen byter vi till ett annat moment.
Jag går alltid tillbaka innan avslut på träningspasset och repeterar en till två gånger. Då ser jag om delmomentet sitter eller om jag behöver backa tillbaka lite.
 
Minus då....jo han har gått och dragit på en irriterad och spänd bogmuskel ett bra tag. Jag vet inte om det är selen som har orsakat det eller något annat. Men jag har beställt en ny sele för säkerhetsskull. Jag tycker inte den han har sitter 100 bra.
 
Så Minus har just nu cykel och dragförbud. Han får inte dra kedjor eller bära klövjeväska. Ev. kommer han få antiinflammatorisk medicin längre fram, men vi börjar med vila och rehab.
Han fick dock muskelavslappnande medicin som han ska äta en vecka eller två.
 
Så Minus träningschema är just nu
Stretcha bakbenen (av sig själv)
Stretcha front genom bugning (av sig själv).
Stå upp mot mig på bakbenen med frambenen så högt upp mot mina axlar som möjligt.
Samma som ovan fast vi båda är sittande.
Cavalettiträning
Simning (en gång i veckan) På fredag är det dags för första simpasset i bassäng.
Vibbplatta (en gång i veckan) Igår fick han prova vibbplattan...han var inte superbegeistrad men han vänjer sig nog.
Fotposition (måste jobba bort höger hand så han inte bryr sig om den).
 
Jag för träningsdagbok varje dag för att veterinären på rehab och jag själv ska ha full koll på rörligheten nu och hur den förhoppningsvis förbättras med träningen.
 
Även Nixo ska få använda vibben en gång i veckan. Tror det kan vara skönt för hans överansträngda muskler.
 
 
Så nu bygger vi från grunden och målet är såklart att Minus kommer ut starkare och självsäkrare än någonsin ur detta och drar som en gud ;)
Jag har ju äntligen börjat uppskatta att cykla med honom och har lovat mig själv en ny cykel framåt nästa sommar om jag fortsätter cykla ett par gånger i veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0