Clinic i fotgående

Jag var på en clinic i fredagskväll med Emma Willblad i fotgående.
Hon gick igenom vanliga fel, våran syn på inlärning och momentinlärning ala Emma.
 
En jättetrevlig och lärorik kväll. Jag går gärna fler kurser/clinics med Emma.
 
Jag hade tur nog penna och papper med mig och det är jag glad för.
Allt finns nedskrivet steg för steg och det märkte jag att jag behövde igår, ibland är det svårt att hålla reda på höger och vänster ;)
 
Jag har bara hunnit träna två pass sen i fredags.
Pass 1 tränade vi ingångar. När de flöt på bra så bröt jag och sen körde jag ett väldigt kort pass till.
Körde ingång rakt bakifrån, och höger. Vänster förstod han inte alls. Körde en tårtbit till vänster men polletten ramlade inte ner.
 
Så igår när vi körde pass 2 började jag med lite bakdelsträning med pallen. Jag insåg ganska fort att han varken har koll på fram eller bakben. Eller rättare sagt han kan bara koncentrera sig på en sak i taget.
 
Körde först ingång bakifrån, ingång höger, ingång nästan rakt framifrån och var supersnabb så fort han rörde bakdelen mot mig.
DÅ ramlade polletten ner och helt plötsligt kunde han komma in från alla vinklar i rätt fotposition.
Akta vänsterhanden....så har jag skrivit det och när jag läser tillbaka om ett par månader ska vi se hur mycket problem jag har med den ;)
 
Sen började vi på snurren....men matte snurrade vänster och han har inte tillräckligt med stadga för det. SEN läste jag anteckningarna och insåg att det var höger snurr först...oups, det hade ju varit mycket lättare.
Men det blev ändå lite stadgeträning och bara belöning för alla korrekta rörelser. Huvudsaken är att träningen är positiv.
Idag blir det repetition ingång bakifrån, vänster, framifrån och snurr höger. Som belöningsrörelse får han ingång höger för den sitter som en smäck.
 
 
Nixo:
Köpte halva balansbollar som jag vill få in ett ordentligt tramp på innan jag kör båda samtidigt.
Nixo tycker pallen är rolig men de där bollarna är inte lika roliga för man kan inte vara lika våldsam.
Förra träningspasset fjantade han en hel del men jag såg att han förstod vad jag ville. Han tröttnade ganska snabbt och ville köra ligg "pang" istället....det är Nixos favoritkonst när han har tappat lusten att träna.
 
Han försökte det igår också efter bara ett par minuter. Men jag lyckades få upp honom och belönade ståendet och sen gick han fram och gjorde rejäla tramp och stod kvar med full vikt....som sagt, han hade fattat men ville göra något annat.
Så då nöjde jag mig och tog fram pallen till hans stora glädje. Vi köra fotposition med sidoförflyttning med pallen och det älskar han. Avslutade med några steg framåt och svängar. Han går gärna upp i varv när han blir så glad och då tappar han stadgan vid benet.
Så nästa träningspass blir det svängar utan steg.
 
Hans ben är ganska ok just nu. Haltar en del när han reser sig. Klarar inte att gå några långa promenader. Gick 4 km i helgen och då haltade han rejält på kvällen. Så jag märker att längden på promenader hela tiden sjunker. Men han är glad och pigg så mindre promenader och mer mental träning. Drar ner lite på maten eftersom han får godisbelöning.
 
 
Jag har nu anmält mig till en föreläsning i tävlingspsykologi. Hur man förbereder sig inför tävling och hur man agerar på tävling. Den är i januari och ska bli jättekul. Då börjar ju även Noseworkkursen för Nixo.
Ska se om jag kan hitta en tävlingslydnadskurs för Minus till våren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0