Äntligen är vi på gång!

Ja för att det första steget till att verkligen göra något är att anmäla sig till något, och det har jag nu gjort.
 
Jag ska på en clinic som Emma Willblad håller i. Den heter "Clinic i fotgående"
Hur ser det ideala fotgåendet ut?
Vad betalar sig på tävling?
Hur tränar jag in grunderna för fotgående?
Hur underhåller jag det?
 
Det här är ett moment som jag länge har velat ha en ordentlig genomgång på.
Att gå en kurs på brukshundsklubben lär mig inte direkt att träna in ett fotgående mer än "ha hunden vid din vänstra sida, när hunden tar kontakt belöna. Ta inte mer än ett par steg och belöna"
Men mer än så har de aldrig gått in på det.
Självklart har jag ju grottat in mig på olika metoder via nätet. Men det är inte riktigt samma sak att läsa om det som att höra det ordentligt förklarat och sen börja träna efter den metoden.
 
 
Det andra jag har gjort är att jag har anmält Minus och mig till en kurs som heter "förberedande tävlingslydnad". Det är utanför brukshundsklubbens regi och det är första gången jag går en kurs som inte hålls av SBK.
Det ska bli väldigt spännande och jag har hört mycket gott om andra kurser som vänner till mig har gått för samma instruktör.

 
 
Det jag nu letar efter är en kurs i "Nosework", den senaste grejen från USA.
Den kursen hade jag velat anmäla båda hundarna till, men jag tror jag anmäler Nixo för han har lite koll på läget och så kan jag träna samma sak med Minus hemma. Stöter jag på problem kan jag säkert byta hund en gång eller fråga om råd.
Men just nu finns det inga sådana kurser i närheten.
Jag har hittat en helgkurs men jag skulle nog vilja gå en hel kurs på flera gånger.
Men det kommer nog när som helst, intresset finns där så nu är det bara att vänta på en instruktör som vill hålla kurs.


 
Så ni ser, det går framåt. Nu jäklar ska det hända grejer och jag ser fram emot det med stor glädje :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0