Letar och hittar annat

Jag letar kurser, instruktörer och andra som kan förgylla mitt och hundarnas liv.

Ibland letar jag efter något och sen så hittar jag något helt annat.
 
De senaste dagarna har jag sökt efter hur man ökar tempot ut till tramptargetföremålet.
Nixo har ett ökat tempo och håller man honom i halsbandet och skickar honom går det ännu fortare.
Men lillesprätt, dvs Minus, gillar inte att man håller i halsbandet (han är extremt rädd om sin päls och man får bara klappa med öppen hand, annars behöver man inte bemöda sig med att beröra honom).
Jag har tränat honom så pass mycket att vi kan ha fysiska lekar tillsammans. Men då får det bara vara han och jag, ingen annan får göra så som jag gör. Varken någon annan hund eller människa. Det känns som att det är väldigt heligt för honom och det respekterar jag.
 
Men iaf...just det här med halsbandshållning gillar han inte. Vi tränar lite smått på det, men han blir väldigt låg och det vill jag inte ha när jag ska träna. Så det blir ett moment att träna enskilt senare.
 
Just nu är det farten jag vill ha upp. Han är noggrann och ordentlig. Han vill göra rätt och frågar alltid med blicken om han är rätt på det eller inte.
Ställer jag mig framför Nixo med sluten hand och inväntar ett beteende, tex sitt. Då kör Nixo alla konster han kan tills det blir rätt.
Ställer jag mig framför Minus med sluten hand och inväntar ett beteende, tex sitt. Då blir vi stående där resten av 2016. Han är väldigt grundligt utställningstränad. Dvs, stå och håll kontakten med mig oavsett vad som händer. "Bara stå still och stirra mig i ögonen så gör du rätt. Vifta gärna lite med svansen och kan du öppna munnen och le så ger det extra poäng."

Det blir ju lite svårjobbigt nu när jag vill att han ska försöka nya saker. Senaste veckan har dock Minus blivit modig. Han kan nu gå från att stå framför mig (om jag inte tittar på honom ska jag säga) till att ställa sig i fotposition. JAPP, han älskar fotpositionen! Svansen går som tusan och det är hans nya "säkra" ställe känns det som.
 
Så fort han blir osäker på vad han ska göra så ställer han sig i fotposition. Har man skadat hunden mycket då?hahaha!
 
Men som sagt farten...hur sjutton ska jag få honom att lämna min sida för att i full galopp (vår målbild) springa ut till targetföremålet och trampa...
 
Jag har inte löst problemet än, men jag ska fundera och leta vidare...
 
Angående att hitta annat..jag har hittat ett skojmoment som heter hopp-stå. Dvs att de ska ta ett litet skutt och låsa frambenen när de landar. Ser skitroligt ut. Ledig dag imorgon, då vet jag vad vi ska träna ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0